Natuur en wildlife - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Kooijmans - WaarBenJij.nu Natuur en wildlife - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Kooijmans - WaarBenJij.nu

Natuur en wildlife

Door: sanderkooijmans

Blijf op de hoogte en volg Sander

27 April 2011 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden dat ik wat van me heb laten horen en er is weer veel gebeurd hier, dus tijd voor een update!

Na mijn vorige reisverslag is in Melbourne het volgende festival van het jaar losgebarsten: het Comedy Festival. Dat houdt in dat er iedere dag gedurende een week of 3, 200 standup comedians optreden in verschillende theaters overal door de stad heen. Het is in Melbourne gebruikelijk om gedurende dit festival toch zeker 1 keer naar een optreden te gaan kijken, dus dat heb ik ook gedaan. Ik ben naar Jeff Green gegaan, een standup comedian uit de UK die vertelde wat hij zoal belachelijk vond aan Australië. Ik kende hem niet van tevoren, maar hij was heel grappig en wat hij over Australië vertelde was erg herkenbaar.

De dag erna ben ik naar een ‘Aussie rules’ football match gegaan. Dit is vooral in Melboune erg populair (niet zozeer in andere delen van Australië ). De sport zelf is een beetje zoals rugby, maar dan zonder beschermende uitrusting, en vooral zonder regels lijkt het. Alles mag: schoppen, tacklen, stapelen, noem maar op.
De wedstrijd waar wij heen zijn geweest speelde tussen Carlton en Essendon (twee wijken in Melbourne), een wedstrijd van het formaat Feyenoord – Ajax. Het stadion was dus ook afgeladen vol (100.000 man), best vet om een keer mee te maken. Een beetje jammer was dat het gelijkspel werd, maarja shit happens (Carlton had moeten winnen natuurlijk).
De avond na de wedstrijd was ook zeker het vermelden waard. We zijn namelijk naar twee excentrieke bars in Melbourne geweest. De eerste, het ‘Croft Institute’ is namelijk een beetje in laboratoriumstijl gemaakt, met lab-apparatuur in glazen vitrines en cocktails die je met injectiespuiten naar binnen moet werken. De tweede, de Berlin Bar, staat in het teken van Duitsland met Duitse oorlogsleuzen op de muur en natuurlijk Duits bier. Prima vermaakt dus!

Het weekend erna was paasvakantie. Op de Monash University is dat 6 dagen, dus veel tijd om vette tripjes te maken. Na een geslaagde Trivia night op de universiteit hebben we dat dan ook volop gedaan.
De eerste trip was naar Healesville Sanctuary, een grote dierentuin net binnen Melbourne. Alle kenmerkende Australische dieren waren hier te zien, zoals kangoeroes, koala’s, wallabies, wombats, emu’s, en last but not least vogelbekdieren. Deze waren het hoogtepunt van de dierentuin, want ze zijn vrij zeldzaam en worden niet voor niets de hoax van de evolutie genoemd. Hun uiterlijk is namelijk erg onnatuurlijk, met een snavel, vacht en possumpoten. Ze leefden helaas in het donker en waren erg snel, dus foto’s heb ik er niet van kunnen maken.

Twee dagen later was het tijd om al die beesten in het wild te gaan spotten in de Grampians, een groot natuurreservaat in het midden van de staat Victoria. Na een reis van 3,5 uur met een huurauto waren we gearriveerd in Halls Gap, het toeristisch centrum van de Grampians. Hier hebben we bij een informatiecentrum een paar mooie wandelroutes opgevraagd, om zowel vette uitzichten als wildlife te zien. Helaas was vanwege overstromingen een groot deel van de wandelroutes nog niet bereikbaar, dus werden we opgezadeld met een 5 km lange route langs een autoweg naar mooie watervallen. Van tevoren wisten we dit echter niet, dus we gingen vol goede moed lopend op weg. Na 10 minuten wandelen sprong er ineens een grote kangoeroe uit de struiken rechts van ons, om voor onze ogen aangereden te worden op de autoweg. We schrokken ons kapot en waren gelijk klaarwakker na onze lange reis. De wandelroute werd echter nog erger, want de route bleek geen 5 km te zijn, maar 12 km, en echt alleen langs de autoweg te lopen. Tot overmaat van ramp bleek de vette waterval die ons beloofd was (na 3 uur bergopwaarts lopen!), echt een miezerig kutstroompje te zijn. We hebben dus maar een foto gemaakt van ons sjaggo gezicht voor de ‘waterval’ (zie Picasa) om daarna meteen terug te keren naar Halls Gap.
Voordat jullie echter gaan denken dat de hele Grampians een grote mislukking was; onze op wildlife gerichte wandeltocht ’s avonds was de reis dubbel en dwars waard. We hebben op een mooie bosrijke tocht heel veel kangoeroes, wallabies en emu’s tegen vette bergachtergronden gezien. Jammer genoeg waren de koala’s en wombats op vakantie, maar de twee vechtende kangoeroes die we op het eind tegenkwamen wogen daar wel tegenop. We sloten de dag dan ook tevreden af met een sterrenhemel zoals je die alleen in de middle of nowhere ziet, en een vette hap bij de Mac. Ik heb nu eindelijk ook zelf auto gereden in Australië, wat best leuk is, maar ook heel verwarrend. Buiten dat het stuur rechts zit en de auto’s links rijden, is namelijk ook het ruitenwisser pookje omgedraaid met het richtingaanwijzer pookje. En richting aangeven met je ruitenwissers werkt gewoon niet.

Tot slot zijn we nog een dag naar Torquay geweest om te surfen. Dat is toch wel de beste surftrip tot op heden geweest, want het weer was chill, de golven waren goed, en ik begon het (daadwerkelijk staand) surfen eindelijk onder de knie te krijgen. Op het eind van de dag kon ik de meeste golven wel netjes pakken en tot het strand uitsurfen, dus nu is de verslaving wel compleet. Volgende keer geen groot n00b-board voor mij meer!

Dat was het weer voor vandaag, tot het volgende reisverslag!

Foto’s zijn wederom hier te vinden: https://picasaweb.google.com/107704368190739961492/Melbourne?authkey=Gv1sRgCPWoiaiWjKTatwE&feat=directlink

• 27 April 2011 - 15:42

Rozemarijn:

Leuk hoor, maar volgende keer wat minder lang wachten met schrijven. Dacht dat je was gekidnapt door een koala ofzo...
    xx

• 02 Mei 2011 - 09:21

Samantha:

Ik wil ook beestjes spotten!!!!