Festiviteiten in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Kooijmans - WaarBenJij.nu Festiviteiten in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Kooijmans - WaarBenJij.nu

Festiviteiten in Melbourne

Door: sanderkooijmans

Blijf op de hoogte en volg Sander

19 Maart 2011 | Australië, Melbourne

Halo allemaal,

De herfst is begonnen. We naderen hier het punt waarop het in Nederland even slecht weer is als in Melbourne. Dat stemt mij droevig. Toch zijn er hier teveel vette dingen te zien en te doen om daar lang bij stil te staan. Life’s good in Melbourne!

Zo heb ik afgelopen weekend het tweede wilde Australische beest gespot na de pinguins, namelijk een possum! Ik ging na een biertje in de stad ’s nachts naar huis, toen ik in een park zo’n beest zag lopen. Ik erop af, en de possum op mij af. Uiteindelijk hebben we elkaar 5 minuten lang op een halve meter afstand vol verwondering geobserveerd, totdat de possum een boom in schoot. Gaafheid alom. Helaas had ik geen fototoestel bij me, dus zal ik het beest even beschrijven. Het lijkt een beetje op een kruising tussen een kat en een eekhoorn, maar de kop heeft iets weg van een vleermuis. Hij komt oorspronkelijk uit Australië, maar tegenwoordig is het ook een echte plaag in Nieuw Zeeland heb ik gehoord. Daar krijg je gekscherend korting op het huren van een auto als je zoveel mogelijk possums dood rijdt. Ze mogen er dan namelijk wel leuk uitzien met hun eekhoornlijf, maar ze eten wel vogels op. Door het toedoen van de Australische possums zijn er een hoop exotische landvogels in Nieuw Zeeland uitgestorven. Misschien hebben jullie op een van mijn eerste foto’s wel de grijze banden om bomen in Melbourne gezien. Dit is de Melbournse maatregel om te zorgen dat de possums ook niet hier alle vogels opeten.

Na mijn wonderbaarlijke ontmoeting met de possum was het de volgende dag tijd voor het Moomba festival. Dat is een jaarlijks driedaags festival waar Melbournians schijnbaar het hele jaar naar uitkijken. Overal langs de oever van de Yarra zijn er dan dingen te doen en te zien, met als hoogtepunt de Birdman Rally. Deze wedstrijd is een soort ‘Ter land, ter zee en in de lucht’ op de Yarra. In deze rivier was een platform gebouwd waar de deelnemers vanaf moesten springen, om zo lang mogelijk te blijven zweven voordat ze ter water stortten. Allerlei ingenieuze constructies werden bedacht om de val van ongeveer 3,5m hoogte met enkele seconden te verlengen. Helaas stortte echter bijna iedereen recht naar beneden, waardoor het een beetje eentonig werd op den duur.

Die dag ben ik ook met een aantal Nederlandse studenten naar het Australian Centre for the Moving Image geweest, een modern museum waarin het maken van films en games centraal staat. Wat heel leuk is aan dit museum is dat het heel erg interactief is, je kon er games spelen en allerlei grappige filmeffecten zien. Een voorbeeldje: in een bepaalde kamer stond een draaimolentje waarop allerlei kleifiguurtjes stonden, heel snel te draaien. Op een zeker moment werd het licht uitgedaan een stroboscoop aangezet, waardoor het net leek alsof de figuurtjes op de molen bewogen en aan het dansen waren. Tof gedaan!

De volgende dag was het Labour Day, een dag waarop alle Australiërs vrij hebben behalve mensen die werken op de Monash University (zucht). ’s Avonds ben ik echter met een aantal andere studenten naar de afsluiting van het Moomba festival gaan kijken: groots vuurwerk op de Yarra, ondersteund door muziek. Dit was echt schitterend. Australiërs die erbij waren vertelden dat dit vuurwerk zelfs mooier was dan de gemiddelde Nieuwjaarsnacht in Melbourne! Check dus vooral de foto’s op mijn Picasa: https://picasaweb.google.com/107704368190739961492/Melbourne?authkey=Gv1sRgCPWoiaiWjKTatwE&feat=directlink

In hetzelfde weekend heb ik ook de beschikking gekregen over een fiets(je). Best handig om naar de uni te gaan, dat scheelt me al snel een half uur ten opzichte van het ov. Ik voel me alleen wel een klein klein kleutertje op die mountainbike: de fiets is veel te klein, ik moet een helm op en ik heb geen idee waar ik moet fietsen. Fietspaden gaan namelijk soms ineens over in een autoweg, en dan is het blijkbaar de bedoeling dat je op het voetpad gaat rijden. Wazig, maar het laat wel zien waarom een helm hier verplicht is :P

Tot slot heb ik nog een epische foto gemaakt van een pinguin op de pier in St Kilda. Gewoon omdat het kan.

Groeten uit Melbourne!

  • 19 Maart 2011 - 16:00

    Kristel:

    Sander!! Mooi verhaaltje weer hoor! En ook mooie foto's! Feest ze nog daar.

  • 19 Maart 2011 - 17:51

    MAM:

    het possum beestje op google opgezocht, schijnt niet geliefd te zijn,eet fruit en maakt ook bomen kapot.is een plaag daar ,mooie fotoos van het vuurwerk hoor,je geniet er goed van!

  • 21 Maart 2011 - 06:18

    Jacobina:

    Hoi Sander,

    Weet je zeker dat je daar aan het stage lopen bent, want het lijkt wel een grote vakantie.
    Maar je hebt groot gelijk geniet er volop van.

  • 22 Maart 2011 - 18:48

    Henk:

    Gaat het daar ook nog een keer winter worden of nie..
    Studeer ze !

  • 31 Maart 2011 - 15:19

    Gunnetjes:

    wat maak jij veel mee zeg,alles is erg vet zoals je het beschrijf,mis je Nederland al een beetje?
    Succes met je verdere studie en ontleden van de ratjes
    vele groetjes van de gunnetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Stage in Melbourne

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2011

De gevangenis in na een biertje

19 Juni 2011

Melbourne in winterslaap

27 April 2011

Natuur en wildlife

03 April 2011

Roerige dagen

19 Maart 2011

Festiviteiten in Melbourne
Sander

Actief sinds 28 Jan. 2011
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 5916

Voorgaande reizen:

31 Januari 2011 - 14 Augustus 2011

Stage in Melbourne

Landen bezocht: