Melbourne in winterslaap - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Kooijmans - WaarBenJij.nu Melbourne in winterslaap - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Kooijmans - WaarBenJij.nu

Melbourne in winterslaap

Door: sanderkooijmans

Blijf op de hoogte en volg Sander

19 Juni 2011 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal,

Het is weer eens veel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen, dus de hoogste tijd voor een nieuw reisverslag!

Op het moment is het winter in Melbourne. Het is koud (10-15 graden), laat licht, heel vroeg donker en het regent regelmatig. Dat heeft tot gevolg dat de tripjes naar het strand en grootse natuurgebieden wel zijn afgelopen. Het is nu juist meer weer om naar de bios of kroeg te gaan, en om te proberen je kamer zo goed en kwaad als het kan een beetje warm gestookt te krijgen. De huizen hier zijn namelijk heel slecht geïsoleerd, dus het is meteen koud zodra je de verwarming uitzet.

De wilde verhalen worden dus zo langzamerhand wat tammer. Dat neemt echter niet weg dat er nog steeds dingen gebeuren die de moeite waard zijn om te vertellen.
Zo heeft er namelijk onlangs een politie-inval plaatsgevonden in ons huis. Op dat moment was ik zelf op mijn stage, dus ik heb het niet meegemaakt, maar er schijnen 4 uur lang 5 politiemannen en ongeveer 10 inspecteurs in onze kamers te zijn geweest. Wat was namelijk het geval; de huisbaas weigerde al een hele tijd om een of andere overheidsinstantie toegang te geven tot ons huis, om te inspecteren of de boel wel aan de regels voldeed wat betreft het aantal inwoners en de veiligheid. De inspectie heeft het daar niet bij laten zitten en is onder begeleiding van politie met een huiszoekingsbevel ons huis binnengestapt.

We kregen te horen dat de woning totaal niet aan de regels voldeed qua veiligheid en het aantal personen dat er woonde. Officieel zouden er namelijk 12 mensen ofzo mogen wonen, maar er wonen er 19. De huisbaas heeft dus flink belasting lopen te ontwijken. De brandveiligheid was ook totaal niet in orde, en daarom is er als noodoplossing in elke kamer rookmelder opgehangen. Ook mochten wij in ons gedeelte van het huis (drie kamers) onze keuken niet meer gebruiken. De keuken is namelijk onze enige uitgang, dus als er een keukenbrand ontstaat kunnen wij er niet meer uit.

We hoefden onze kamers gelukkig niet per direct uit, maar de huisbaas moet nu op korte termijn een plan opstellen om het huis aan de woonregels te laten voldoen. De inspectie zal er op toezien dat hij die plannen ook echt uitvoert. Dat lijkt nu ook te gebeuren; het huis wordt opgedeeld in 4 secties (voor mij verandert er dan niets, want ik zat al in een soort van aparte sectie), keukens worden gerepareerd en verbouwd, er is een professioneel schoonmaakbedrijf gekomen om alles schoon te maken (heel relaxt!), en we hebben nu een officieel huurcontract. Alles wordt dus best netjes opgelost gelukkig :)

Er heeft nog een verandering plaatsgevonden hier in huis: mijn twee huisgenoten (een Italiaan en een Nederlands meisje) zijn het huis uit om te gaan reizen en vervolgens terug naar huis te gaan. De drie-eenheid is dus nu helemaal van mij, wat echt relaxt is (maar ook een beetje saai). Het goede nieuws is echter dat ik nu de kamer van de Italiaan heb overgenomen, waar zowaar een raampje in zit dat ook echt open kan! De kamer heeft verder hetzelfde meubilair als mijn oude kamer, maar wel een grotere oppervlakte (zie Picasa). Meer ruimte dus, en eindelijk frisse lucht! Het duurde wel even voordat ik die frisse lucht voor elkaar had overigens, want de Italiaan had een maand of 1,5 in zijn kamer zitten te roken. Luchtverfrissers, ventilator, verwisseling van matrassen en zelfs wierook zijn eraan te pas gekomen, maar de lucht begint nu eindelijk een beetje fris te ruiken :)

Ten slotte gaan de zaken op mijn stage heel erg lekker. Het onderzoeksinstituut waarvoor ik ratten heb geopereerd heeft besloten om twee wetenschappelijke artikelen te schrijven over alle resultaten die daaruit zijn gekomen. Ik hoef daar zelf niet veel aan mee te schrijven, maar wordt waarschijnlijk wel 2e of 3e auteur van die artikelen :) En dat is nog niet alles, want de celkweek experimenten die ik op dit moment aan het uitvoeren ben (het tweede project dat ik hier doe) zijn tot nu toe erg veelbelovend. Mijn begeleider heeft al een groot gedeelte geschreven van een artikel dat hier waarschijnlijk uit gaat komen, en ik moet daar delen aan toevoegen en delen veranderen. Gevolg: 1e of 2e auteur op een ander wetenschappelijk artikel! Maargoed, ik zal nog niet te hard juichen, want er moet nog redelijk wat werk gedaan worden voordat het zo ver is, en de wet van Murphy ligt natuurlijk altijd op de loer.

Als ik dus over een winterslaap mag spreken in Melbourne, dan is het wel een erg onrustige winterslaap ;)

Tot het volgende reisverslag!

  • 19 Juni 2011 - 10:09

    Rozemarijn:

    Nooit gedacht dat het daar ook koud kon zijn, en ook NOOIT gedacht dat jij wierook zou stoken, haha.
    Weet je al wanneer je weer terug bent?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Stage in Melbourne

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2011

De gevangenis in na een biertje

19 Juni 2011

Melbourne in winterslaap

27 April 2011

Natuur en wildlife

03 April 2011

Roerige dagen

19 Maart 2011

Festiviteiten in Melbourne
Sander

Actief sinds 28 Jan. 2011
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 5921

Voorgaande reizen:

31 Januari 2011 - 14 Augustus 2011

Stage in Melbourne

Landen bezocht: